http://gamovarzesh.ir

پایگاه خبری گام و ورزش علم ورزش۶ علت اصلی گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد نیروزا
شناسه خبر :862
سه‌شنبه, 17 سپتامبر 2019
807 بازدید
پ

گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا دلایل مشخصی دارد. به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش و به نقل از ایسنا، مکمل غذایی ورزشــی؛ ماده ای برای رفع نیازهای غذایی و طبیعی ورزشکار یا جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن ورزشکار مانند آهن، مایعات، ویتامین ها و… است و اولین هدف از مصرف […]


گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا دلایل مشخصی دارد.

به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش و به نقل از ایسنا، مکمل غذایی ورزشــی؛ ماده ای برای رفع نیازهای غذایی و طبیعی ورزشکار یا جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن ورزشکار مانند آهن، مایعات، ویتامین ها و… است و اولین هدف از مصرف مکمل غذایی رفع نیازهای بدن است که در سایه آن عملکرد ورزشکار نیز بهبود می‌یابد و ماده غذایی نیروزا نیز غذاها و اجزایی از آن‌ها است که توان شخص را در انجام کار یا اجرای مهارت افزایش ‌می‌دهد که می‌توان به کراتین، کارنیتین، بیکربنات و… اشاره کرد.

علل گرایش به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا

دکتر غلامرضا نوروزی-رییس فدراسیون پزشکی ورزشی- با اشاره به اینکه یک اصل کلی در خصوص مصرف بیشتر مکمل‌های موثر بر افزایش عملکرد ورزشی (مانند داروها و هورمون‌ها) این اســت که مصرف آن‌ها با اصول اخلاق ورزشی مغایرت دارد و جزو مواد ممنوعه یا دوپینگ به شمار می‌آیند، گفت: در باره دلایل گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا می‌توان به جبران کمبودهای رژیم غذایی یا شیوه زندگی (تغییر ترکیب و اندازه بدن)، برآوردن افزایش نیازهای ناشی از تمرینات سنگین و مسابقات مکرر، تاثیرگذاری مستقیم در عملکرد ورزشکار، عقب نماندن از هم تیمی‌ها یا رقبا، توصیه مربی، والدین و افراد صاحب نفوذ (تاثیرپذیری ورزشکاران از مربی تا ۶۸ درصد گزارش شده است) و حس برتری جویی هر فرد به خصوص در ورزش اشاره کرد.

نگرانی در مورد مصرف مکمل‌های غذایی

وی همچنین تاثیر مکمل‌های مصرفی، قوانین ممنوع کننده مصرف این مواد (دوپینگ) و ایمنی مکمل‌ها (عوارض جانبی) را از جمله موارد نگرانی در مصرف مکمل‌های غذایی بر شمرد.

دسته بندی مکمل های غذایی

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین در خصوص دسته بندی مکمل های غذایی بر مبنای اثربخشی و عوارض جانبی مکمل‌ها، عنوان کرد: چهار دسته بندی در این رابطه وجود دارد که به منابع مفید برای تامین انرژی و عملکرد ورزشکار، منابعی که تاثیر عملی روی عملکرد می‌گذارند ولی به بررسی علمی بیشتری نیاز دارند، منابع فاقد آثار مفید و اثبات شده روی عملکرد و سلامت که شامل بیشتر مکمل‌ها است و نیز منابعی که توسط کمیته WADA و IOC ممنوع شده‌اند و دوپینگ به شمار می‌آیند، تقسیم می‌شود.

انتهای پیام

پ
برچسب ها:
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:

قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.