نه مسی این جایزه فوتبالی را گرفته نه رونالدو!

«سوپرتوپ طلا» – جایزه‌ای از سوی مجله ورزشی سرشناس فرانس‌فوتبال – تاکنون تنها یک برنده داشته است.

به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش و به نقل از اسپورت۲۴، آیا تاکنون نام «سوپرتوپ طلا» به گوشتان خورده است؟

«سوپرتوپ طلا» به چه کسی تعلق می‌گیرد؟

این جایزه به بهترین بازیکن فوتبال در سه دهه اخیر تعلق می‌گیرد. این جایزه، مانند «توپ طلا» از سوی مجله فرانس‌فوتبال داده می‌شود. در تاریخ تاکنون تنها یک برنده سوپرتوپ طلا وجود دارد. سال ۱۹۸۹ آلفردو دی‌استفانو، بازیکن افسانه‌ای رئال مادرید، در رای‌گیری بالاتر از یوهان کرویف و میشل پلاتینی قرار گرفت و فاتح اولین سوپرتوپ طلا شد. این جایزه در ۳۰ سالگی مجله فرانس‌فوتبال به دی‌استفانو اهدا شد.

تاریخ توپ طلا

هجدهم دسامبر ۱۹۵۶ توپ طلا به وجود آمد. نخستین کسی که برنده این جایزه شد استنلی متیوز بود که ۴۷ امتیاز به دست آورد. آلفردو دی‌استفانو تنها سه امتیاز کمتر از او داشت. در دومین دوره مهاجم رئال مادرید توانست صاحب این جایزه شود. این اتفاق پس از دومین قهرمانی سفیدپوشان در اروپا رخ داد. او اختلاف زیادی نسبت به  کوپا و ادواردز داشت. دی‌استفانو ۷۲ امتیاز و دیگر بازیکنان به ترتیب ۱۹ و ۱۶ امتیاز به دست آوردند. مهاجم آرژانتینی سپس توانست در چهارمین دوره، دوباره برنده توپ طلا شود. پیش از او کوپای فرانسوی (بازیکن رئال مادرید) این جایزه را کسب کرده بود. این بازیکن در جام جهانی ۱۹۵۸ عملکرد درخشانی داشت و این اتفاق در غیاب دی‌استفانو رخ داد.

دی‌استفانو در چهارمین دوره ۸۰ امتیاز به دست آورد و کوپا ۴۲ و جان چارلز ولزی ۲۴ امتیاز کسب کردند. او دیگر نتوانست برنده توپ طلا شود و دی‌استفانو در دو توپ طلا متوقف شد ولی او توانست سوپرتوپ طلا را در کنار این دو توپ طلا به دست بیاورد.

سوپر توپ طلا چه شکلی است؟

همه چیز این جایزه بسیار شبیه به توپ طلا است اما یک تفاوت قابل توجه نیز وجود دارد و آن هم پایه‌ای است که توپ طلا روی آن قرار گرفته است. این جایزه منحصربه‌فرد سال‌ها در موزه رئال مادرید نگهداری می‌شد اما سال ۲۰۲۱ در لندن به حراج گذاشته شد.

سوپرتوپ طلای بعدی چه زمانی اهدا می‌شود؟

فرانس‌فوتبال وعده داده است که سال ۲۰۲۹ این جایزه را دوباره اهدا خواهد کرد. چرا این جایزه در سال ۲۰۱۹ یعنی ۳۰ سال پس از پیروزی دی‌استفانو اهدا نشد سوالی است که بعید است مسئولان فرانس‌فوتبال به آن پاسخ دهند. شاید فرانسوی‌ها اکنون تصمیم گرفته‌اند که این جایزه را نه سی سال، بلکه چهل سال یک‌بار اهدا کنند. بدیهی است که تنها لیونل مسی و کریستیانو رونالدو مدعی کسب این جایزه خواهند بود.

انتهای پیام

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10700

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: