گفتگو با عباس موسیوند پیشکسوت فوتبال: فوتبال کشور نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت است

 

سمیه انصاری فر/

عباس موسیوند مرد منتخب فوتبال، والیبال، کشتی، تنیس روی میز و بسکتبال است. او در میان هم دوره ای های خود به آچار فرانسه ورزش معروف بود. پایگاه خبری گام و ورزش گفت و گویی داشته با این پیشکسوت ورزش که در ادامه می خوانید.

بیوگرافی از خود بگویید.

متولد ششم شهریور ۱۳۳۴ تهران محله شمیران هستم. از کودکی در کنار دو برادر بزرگترم ورزش می کردم. آن ها فوتبال، والیبال و تنیس روی میز بازی می کردند و من هم آن ها را همراهی می کردم و در این سه رشته فعالیت داشتم. یک نکته دیگر اینکه شمیران مرکز ورزش تهران بود. بزرگانی چون حسینعلی کلانی،  رضا عادلخانی، حسن روشن، مهدی دینورزاده، امیر عابدینی، رضا انتظاری قهرمان دوومیدانی و بسیاری دیگر از بچه های این محله  هستند و همگی از نوجوانی اهل ورزش بودند. در گذشته اینطور نبود که یکی برود به طور تخصصی یک ورزش را انجام دهد معمولا همزمان در چند رشته فعال بود تا علاقمندی خود را بیابد. من در ۵ رشته ورزشی در سطح باشگاهی بازی و افتخارات زیادی کسب کردم. در رشته تنیس روی میز قهرمان بودم. در تیم والیبال پاسور بودم و تیم والیبال پرسپولیس را پایه گذاری کردم. در فوتبال نیز در تیم های مختلف حضور داشتم و مربیگری کردم.

از دوران حضورتان در فوتبال و مربیگریتان بگویید.

من یکی از خاکی بازهای ایران هستم در تمام زمین های خاکی تهران و شمیران فوتبال بازی کردم. از ۱۶ سالگی به تیم برق رفتم و کاپیتان تیم جوانان برق بودم و با آن تیم قهرمان تهران شدیم. بعد در تیم منتخب تهران حضور داشتم و  در سال ۱۳۵۳ قهرمان کشور شدیم. در تیم ابومسلم خراسان ۳ سال بازی کردم. بعد از انقلاب در تیم سرباز و  ۲  سال در تیم هما حضور داشتم. بعد از آن به تیم شاهین رفتم و با این تیم در سال ۱۳۶۰ قهرمان جام حذفی شدم. بازیکن تیم صدا و سیما بوده ام و سال ها در تیم مهرشمیران بازی کردم. فوتبال را بعد از مصدومیت کنار گذاشتم و به مربیگری پرداختم.

مربیگری را از تیم مهرشمیران با مهدی دینورزاده آغاز کردم. بعد از آن با او تیم فوتبال و والیبال تجارت را پایه گذاری کردیم و بازیکنانی چون علی دایی، افشین پیروانی، سیروس دین محمدی، حسین خطیبی را به این تیم دعوت کردیم.  مربیگری تیم والیبال را نیز مهدی صابرپور بر عهده گرفت. همچنین کمک مربی تیم فتح بودم، آن تیم با علی دایی و خداداد عزیزی قهرمان مسابقات نقش جهان  شد. سرمربی تیم فوتبال جوانان شاهین و تیم امید استیل آذین بود، سرمربی تیم امید و نوجوانان پرسپولیس بودم و تیم های متعدد فوتبال و والیبال را از سطح محلات و دسته دو به دسته یک و لیگ برتر آوردم.

فوتبال امروز ایران را چگونه می بینید؟

در فوتبال گذشته عشق و تعصب بیشتر جریان داشت؛ در فوتبال امروز پول مهم تر است و این خاصیت فوتبال حرفه ای است. اما باید بقیه موارد فوتبال ما چون باشگاه ها، تعداد زمین ها و مدارس پایه فوتبال نیز حرفه ای باشد. یکی از مشکلات فوتبال ما عدم توجه به پایه است، کمبود تجربه و علم در این سطح بسیار دیده می شود. آینده نگری و برنامه ریزی در فوتبال ما مقطعی است. نتایج جام ملت های آسیا نشان از این دارد که باید برنامه ریزی های بلند مدت برای فوتبال کرد. فوتبال ما زمانی در اوج آسیا بوده و حالا درحسرت یک فینال و قهرمانی در آسیا مانده است.

حرف آخر

جوانان را تشویق به ورزش می‌کنم. ورزش اگر اصولی باشد جامعه را نجات می‌دهد و باعث ایجاد نشاط و شادابی در جامعه می‌شود. ورزش کردن موجب سلامت جسم و روح است به ویژه در سطح حرفه ای سبک زندگی ورزشکار را تغییر می دهد. جدیت و اخلاق دو رکن مهم ورزش حرفه ای است‌.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10947

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: