متهم ردیف دوم دوپینگ!

در حالی که حدود هفت ماه تا المپیک باقی مانده، قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص نقش اعضای تیم پزشکی در مبارزه با دوپینگ و مراقبت از ورزشکاران توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش فرزاد شارکی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تیم پزشکی در کد آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) به عنوان بخشی از پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) شناخته می‌شوند، اظهار کرد: وظیفه این افراد کمک به ورزشکاران برای حفظ شهرت، انجام مسئولیت‌های ورزشی و رعایت مقررات مبارزه با دوپینگ است.

وی ادامه داد: بر اساس کد وادا، پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) نیز تابع قوانین وادا هستند به همین دلیل مهم است که بدانند چگونه می‌توانند از خودشان مراقبت کرده و ورزشکاران را حمایت کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به اینکه آیا پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) هم مشمول رعایت قوانین مبارزه با دوپینگ هستند و ممکن است به نقض آن قوانین متهم شوند؟ توضیح داد: از آنجا که پرسنل پشتیبانی همانند ورزشکاران ملزم به رعایت قوانین مبارزه با دوپینگ هستند، مشمول نقض قوانین مبارزه با دوپینگ از جمله انجام تخلفاتی مانند تجویز، قاچاق، دستکاری و…نیز هستند.

شارکی افزود: پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP)  به عنوان الگو و مربی مورد اعتماد ورزشکاران باید از تمام سیاست‌ها و قوانین مبارزه با دوپینگ آگاه بوده و مطابق با آن عمل کنند، همچنین باید ارزش‌های ورزش پاک را تقویت کرده و ورزشکاران را به انجام مسئولیت‌های مبارزه با دوپینگ تشویق کنند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است از تیم پزشکی خواسته شود تا در مورد دارو، تغذیه و مکمل‌ها راهنمایی‌هایی ارائه دهند، خاطرنشان کرد: بنابراین تیم پزشکی باید قوانین WADA و لیست مواد و روش های ممنوعه را بدانند و به ورزشکاران کمک کنند تا از دارو و روش های ممنوعه یا مکمل‌هایی که ممکن است محتوی یا آلوده به مواد ممنوعه باشد استفاده نکنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درباره اینکه تیم پزشکی برای حمایت از ورزشکاران و ورزش پاک چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ خاطرنشان کرد: متخصصان سلامت اغلب به عنوان قابل اعتمادترین منبع برای ورزشکاران در رابطه با استفاده از داروها و مکمل‌ها به شمار می‌روند، بنابراین ضروری است با قوانین و مقررات مندرج در آیین‌نامه و فهرست ممنوعه آشنا باشند تا موثرترین راه‌ها برای حمایت از ورزشکاران را مشخص کنند.

شارکی ادامه داد: متخصصان سلامت هنگام تجویز دارو یا توصیه مکمل‌ها به ورزشکاران، علاوه بر توضیح خطرات بالقوه مصرف مکمل‌ها، باید بدانند که چگونه ممنوع یا مجاز بودن داروها را در GlobalDRO.com جستجو کنند.

وی با بیان اینکه اگر ورزشکاری به دلیل بیماری نیازمند استفاده درمانی از یک ماده ممنوعه باشد به شرطی که باعث افزایش عملکرد نشود و هیچ جایگزین مجازی برای آن وجود نداشته باشد، ملزم به درخواست معافیت مصرف درمانی آن هم پیش از مصرف است و کادر پزشکی باید در فرآیند درخواست معافیت استفاده درمانی (TUE) به ورزشکاران کمک کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ادامه داد: فرآیند درخواست TUE به گونه‌ای طراحی شده تا نیاز ورزشکاران به داروهای حیاتی را متعادل کند و در عین حال از حقوق ورزشکاران پاک برای رقابت در یک زمین بازی برابر محافظت کند. همچنین متخصصان سلامت، باید در مورد تأثیرات دوپینگ بر عملکرد ورزشکار و سلامت کلی جسمی و روانی آن‌ها گفت‌وگوی باز و صادقانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: قوانین ضد دوپینگ در معرض تغییر هستند و پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) موظفند اطلاعات خود را در زمینه کد و فهرست ممنوعه WADA به‌روزرسانی کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10782

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: