اعزام دو موتورسوار ایران به قهرمانی آسیا/ درخواست برای صدور مجوز واردات موتور سنگین

دبیر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی خواستار صدور مجوز برای واردات موتورهای ورزشی شد.

به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش و به نقل از ایسنا، نشست خبری تیم ملی ایران اعزامی به مسابقات آسیایی موتورسواری فیلیپین با حضورحامد مرادی، ملی‌پوش اعزامی ایران به این رقابت‌ها، فرهاد نژادفصیحی، دبیر فدراسیون، سهند دلداده، مربی تیم ملی و رضا مقسومی، سرپرست تیم اعزامی برگزار شد.

نژادفصیحی در ابتدای این نشست گفت: این مسابقات چند سالی به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد. سال گذشته قرار بود در هند برگزار شود که میزبان انصراف داد و برگزاری رقابت‌ها لغو شد اما امسال قرار است در فیلیپین برگزار شود و ما نیز دو ورزشکار را در دسته ۲۵۰CC عازم این رقابت‌ها خواهیم کرد.

او افزود: علی باصری و حامد مرادی به عنوان نفرات اول و دوم انتخابی کشوری، نفرات اعزامی ما به این رقابت‌ها هستند. امید زیادی به کسب سکو در این مسابقات داریم و تیم اعزامی نیز تمرین‌های بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و نفرات اول و دوم کشوری عازم این رقابت‌ها هستند.

دبیر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درباره دلایل غیبت ورزشکاران ایران در دوره‌های قبل گفت: دو مرحله قبل از این برگزار شده که به دلیل بعد مسافت به چین‌تایپه و تایلند اعزام صورت نگرفت اما در این مرحله به عنوان مرحله سوم و پایانی حاضر خواهیم شد.

نژادفصیحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ممنوعیت واردات موتورسیکلت برای قهرمانان ورزشی این رشته‌ گفت: ورزشکاران ما هنوز با موتورهای قدیمی و مستهلک مسابقات را برگزار می‌کنند. اگر روند واردات موتورهای ورزشی آغاز شود و به قهرمانان ما تعلق بگیرد این معضل برطرف خواهد شد. از سال ۹۹ واردات موتورسیکلت سنگین ممنوع شده است با این حال ما اسامی ۱۴ قهرمان این رشته را از اسفند سال گذشته به وزارت ورزش معرفی کرده و در انتظار صدور مجوزایم.

او درباره برنامه‌های فدراسیون برای همگانی‌کردن این رشته خاطرنشان کرد: فدراسیون در سال ۱۴۰۱ با همت تمامی کمیته‌ها و هیات‌های استانی ۴۷ رویداد ملی را برگزار کرد که نشان‌دهنده پویایی فدراسیون است. همگانی‌کردن این رشته یکی از دغدغه‌های فدراسیون است و سعی ما این است تا علاقمندی مردم را به این حوزه بیشتر کنیم. در تاریخ‌های مختلف در پیست به روی مردم باز می‌شود تا با حضور مربیان آموزش ببینند و رانندگی کنند. در حوزه بین‌الملل نیز امسال چهار رایدر به مسابقات جهانی ترکیه اعزام شدند و این اعزام دومین اعزام فدراسیون است. آذرماه نیز سامان قنبری به مسابقات جهانی ایتالیا اعزام خواهد شد.

او با اشاره به بازسازی سکوهای پیست آزادی گفت: پیست اتومبیلرانی سال‌ها مستهلک شده بود اما در سال ۱۴۰۲ تعمیرات بسیار گسترده‌ای در پیست انجام شد. البته تغییر آسفالت پیست نیاز به هزینه هنگفتی دارد و فدراسیون کار عمرانی نمی‌تواند داشته باشد. ادارات کل ورزش در استان‌ها می‌توانند این موارد را انجام دهند. پیست نیز در اختیار شرکت تجهیز است که تلاش می‌کنیم این موضوع را پیگیری کنیم تا این موضوع نیز حل شود.

دبیر فدراسیون اتومبیلرانی درباره لزوم استفاده از مربیان خارجی و افزایش اعزام‌ها گفت: در یکی-دو ماهه اخیر برنامه استعدادیابی در رده‌های سنی مختلف را داریم تا بتوانیم پشتوانه‌سازی داشته باشیم. درباره استفاده از مربیان خارجی نیز دو درخواست به فدراسیون جهانی داده‌ایم و قرار است یک مربی خانم از اسپانیا و یک مربی آقا از انگلیس تا بهمن به ایران بیایند تا برای بچه‌های موتورسواری آموزش بگذارند. استخدام مربی خارجی هزینه هنگفتی دارد و برای همین چهار یا پنج روز این مربیان خارجی هر کدام ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دریافت می‌کنند.

نژادفصیحی همچنین به علاقمندی بانوان به این رشته اشاره کرد و گفت: برخی بانوان ما حتی رکوردهای آقایان را هم می‌زنند و در اتومبیلرانی و موتورسواری بسیار پویا و فعالند. در بخش سوپربایک ۶۰ نفر بانو داریم که مسابقه می‌دهند اما در اتومبیلرانی تعدادشان خیلی کمتر است و نتوانستیم مسابقات را برگزار کنیم؛ چرا که تعدادشان به حد نصاب نرسید.

حامد مرادی، ورزشکار اعزامی ایران، به این مسابقات نیز گفت: مدت طولانی است که در این رشته فعالم و امسال تمرین‌ها و مسابقه‌های خوبی را برگزار کردیم. امید دارم که بتوانم مقام خوبی را در این رقابت‌ها کسب کنم. موتور مسابقه را قرار است آنجا در اختیار ما بگذارند. قطعا کیفیت موتورهای آنها می‌تواند تاثیر داشته باشد. البته آنجا تایم تمرین برای ما می‌گذارند تا با آن موتورها نیز قبل از مسابقه بیشتر آشنا شویم.

او در پاسخ به این سوال که چه خواسته‌ای از مسئولان دارد، خاطرنشان کرد: ورزش ما خطرناک و پرحادثه است و ما نیاز داریم از موتورهای روز دنیا استفاده کنیم. ما موتور را با هزار گرفتاری تهیه می‌کنیم تا در پیست تمرین کنیم. مثلا یک‌ لاستیک را از کشورهای دیگر با گرفتاری های زیاد و با چندین برابر قیمت تهیه می‌کنیم. امیدوارم مسئولان بیشتر توجه کنند تا ما نیز بتوانیم از موتورهای روز دنیا استفاده کنیم.

سهند دلداده، مربی تیم اعزامی ایران به این رقابت‌ها، هم در این نشست خبری گفت: معمولا برای این مسابقات از کشورهای فعال آسیا دعوت می‌شود. سال ۲۰۱۹ به صورت غیر رسمی در این مسابقات حاضر شدیم و توانستیم به مقام چهارم برسیم. امیدوار به کسب مقام در دسته ۲۵۰ سی‌سی هستیم. نفرات اعزامی طبق آیین‌نامه بر اساس مسابقه انتخابی معرفی و اعزام می‌شوند. از فردا تمرینات فشرده‌ای را خواهیم داشت. تیم به صورت حرفه‌ای تمرین کرده و امیدوارم برای اولین بار در سطح آسیا درخشش داشته باشیم.

او با اشاره به هزینه‌های بالای این رشته گفت: لاستیک و بنزین مخصوص و … هزینه زیادی دارد و واقعا ورزشکاران ما هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. در همین کلاس ۲۵۰ سی‌سی آنقدر رقابت در انتخابی فشرده بود که شاهد کاهش یک‌ثانیه‌ای رکورد کشوری بودیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10473

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: