هادی نراقی: ما را از ورزشگاه کشوری بیرون انداختند/ روند کنونی باعث نابودی ورزش کشور می شود

 

سمیه انصاری فر/

هادی نراقی پیشکسوت فوتبال کشور با انتقاد از هزینه های بالای ورزش در کشور و مدیریت نامناسب گفت: با شرایط کنونی که ورزش ما دارد، نابودی آن بسیار محتمل است.

پیشکسوت سابق تیم های تاج و هما در گفت و گو با پایگاه خبری گام و ورزش گفت: من معتقدم ورزشکاران و جوانان ما استثنایی هستند که با کمبود امکانات باز هم در میادین مختلف بین المللی خوش می درخشند. بعد از بازی های تیم ملی فوتبال می بینیم که انتقادها از تیم آغاز می شود؛ اما کسی به این نکته توجه نمی کند، در شرایط و وضعیتی که فوتبالیست های ما تمرین می کنند و برای مسابقات آماده می شوند بهترین فوتبالیست های جهان نمی توانند دوام بیاورند و حتی چند دقیقه هم بازی کنند.

وی در خصوص نتایج تیم ملی و تیم نوجوانان اظهار کرد: ما تیم های خود را با منچستریونایتد یا رئال مقایسه می کنیم، می گوییم فوتبال یعنی آن، بله فوتبال حرفه ای آن است؛ ولی امکانات و پیش زمینه را نیز در نظر بگیرید. اگر حریفان تیم ملی و نوجوانان را از روند آماده سازی و اردوهایشان فیلم بگیرند و با روند تیم ما مقایسه شود می بینیم که فوتبالیست های ما خیلی هم خوب ظاهر شدند، نه در مورد فوتبال در مورد  سایر رشته ها نیز وضعیت همین است و ورزشکاران ما در برابر رقیبان شاهکار می کنند.

نراقی با بیان اینکه کشور ما زیرساخت مناسبی برای ورزش ندارد، ادامه داد: هزینه ها برای ورود به ورزش نیز بالاست و اغلب خانواده ها نمی توانند از پس آن برآیند. در تمام دنیا فوتبالیست ها از خانواده های ضعیف هستند شما نگاهی به برترین فوتبالیست های دنیا بیندازید حتی در کشور خودمان خیلی موارد کم و استثنایی وجود دارد که فوتبالیست های خوب از خانواده های متمول باشند؛همین حالا هم ممکن است فوتبالیست ها بهتر و بااستعدادتری در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشد حتی از فوتبالیست های کنونی نیز بهتر ولی به دلایل مسائل اقتصادی و نبود زیربنا نتوانسته اند وارد این رشته شوند.

وی ادامه داد: در زمان ما حداقل یک زمین خاکی در هر محله ای بود و مسابقات محله ها برگزار می شد. الان خبری از زمین های خاکی نیست و برای همین ما فوتبالیست نداریم. همه این زمین ها را خراب کردند زمینی هم اگر باشد باید بابتش پول داد. اگر مدیریت فوتبال شرایط را از پایه فراهم کند تا این استعدادها بتوانند از هر قشری دیده شوند وضعیت فوتبال ما بهتر خواهد شد.

 

این پیشکسوت فوتبال اظهار کرد: باید به دنبال دلایل عدم پیشرفت فوتبال در کشور بود یکی از آن ها کمبود امکانات و عدم مدیریت صحیح ورزش است، در چهار، پنج دهه گذشته فوتبال آسیا در برابر فوتبال ما عددی نبود تیم جوانان ما با تیم ملی کشورها بازی می کرد. چه شد که یکباره اینطور شد. به نظرم ورزش در میان مسئولین ارزش ندارد ، اگر مسئولین قدرتی دارند شرایط موجود را بهبود ببخشند اگر هم توانایی و قدرتش را ندارد بروند و بگذارند کسی که می تواند بیاید. با شرایط کنونی اگر یک روز دیدید فوتبال و ورزش نداریم تعجب نکنید.

این پیشکسوت فوتبال با بیان اینکه خانواده ها فکر می کنند در فوتبال پول بسیار است، اضافه کرد: این رویکرد اشتباه است اگر هم باشد برای رسیدن به آن باید بسیار سختی بکشند، برخی هزینه های بالای ورورد به این ورزش را به جان می خرند؛ اما باید یک مساله را هم در نظر بگیرند اینکه فرزندشان عاشق فوتبال باشد زیرا تا عاشق نباشد از پس سختی راه آن برنمی آید. یک زمانی ما ۶ روز در هفته تمرین می کردیم همان یک روز را که تمرین نداشتیم ناراحت می شدیم. تاکید می کنم اگر این عشق نباشد هزینه ها نیز بی ثمر است.

نراقی در مورد حضور مربی داخلی در تیم ملی گفت: کمبود امکانات و بی توجهی فقط در قبال بازیکنان نیست مربیان نیز چنین شرایطی دارند. کی ورش اگر می گفت شیر آن کبوتر که در آسمان رد می شود را می خواهم، مسئولین فراهم می کردند؛ در نهایت هم کی روش به همه توهین می کرد و هیج راندمان کاری نداشت. ولی این وضعیت برای مربی داخلی نیست. به مربی داخلی بها نمی هند اگر با همین شرایطِ مربی داخلی، مربی خارجی یا کی روش می خواست کار کند هیچ کاری نمی توانست بکند.

وی با تاکید بر حضور مربی داخلی در تیم ملی گفت: معتقدم مربی داخلی نیز باید برود کلاس و تحت آموزش مربیان بزرگ قرار بگیرد یک زمانی بهترین مربیان دنیا به ایران می آمدند و کلاس داشتند و خروجی آن هم مربیان بزرگی چون حشمت مهاجرانی و حسن حبیبی بود. مربیان باید آموزش ببینند بعد تست بدهند ببینیم چه به فوتبال اضافه می کنند تا بلایی که بر سر علی دایی آمد تکرار نشود. ایشان اسطوره بود مملکت ما می توانست از وجود او استفاده کند مسئولین بلافاصله بدون هیچ پیش زمینه مربیگری او را مربی تیم ملی کردند و نتایجه این کارشان را هم دیدیم. در واقع مسئولین می خواهند بگویند ما مربی آوردیم نتوانست، نشد، مسئولین نمی خواهند کار کنند.

وی در ادامه با گلایه از بی توجهی مسئولین نسبت به ورزش همگانی گفت: طبق اصل قانون ورزش همگانی رایگان است اما حتی در این خصوص هم از مردم پول می گیرند. من یکی از چند صد نفری هستم که در کلاس های همگانی آقای اکبر مالکی شرکت می کنم. معمولا اغلب پیشکسوتان ورزش و مردم پا به سن گذاشته در این کلاس ها شرکت می کنند متاسفانه کلاس او را تعطیل کرده اند و از ما بابت حضور در ورزشگاه مبلغ زیادی پول خواسته اند و ما را از ورزشگاه بیرون انداخته اند.

نراقی افزود: حتی در روز بارانی که ما به آنجا رفتیم سالن خالی بود ولی در را به روی ما باز نکردند و ما در باران ماندیم. اگر انسانیت را نیز در نظر بگیرید در آن شرایط ما را نباید زیر باران نگاه می داشتند حداقل می گفتند اینجا باشید امروز تا باران بند بیاید. ما موضوع را با وزیر و صندوق حمایت نیز مطرح کرده ایم ولی گویا طبق قراردادی چند ساله این ورزشگاه به بخش خصوصی واگذار شده است اما مساله این است چرا اصل رایگان بودن ورزش همگانی نقض شده است. هرچند قبل تر نیز بابت کلاس ها اجاره داده می شد؛ اما یکباره این هزینه چند برابر شد. به ما پیشکسوتان یک کارت داده اند که ح با آن ما را به هیچ باشگاه ورزشی راه نمی دهند. این است ارزش گذاری برای قهرمان و پیشکسوت. با این نحوه ارزش گذاری حضور در ورزش یک کار پوچ و بیهوده است. کسی دلش برای ورزش و ورزشکار نمی سوزد و ورزشکار همیشه تنها است.

 

وی تاکید کرد: بسیاری از مدیران کشور ما به کلاس های آقای مالکی می آیند و حتی مسئولین نیز همیشه با آن فخر فذوخته اند؛ اما حالا در برابر تعطیلی کلاس های او ساکت مانده اند و می گویند کاری از ما برنمی آید. طبق قانون ورزش همگانی رایگان است؛ هزینه ای که امروز از سوی دولت برای این ورزش نمی شود نتایج زیان بار و هزینه آور بسیار برای جامعه دارد. جامعه ای که ورزش نکند از لحاظ جسمی و روحی بیمار است و در آینده باید برای درمان او هزینه بسیار کرد. من باز هم می گویم اگر مسئولین واقعا کاری ازشان برنمی آید با جسارت و جرات به آن اعتراف کنند و پُست خود را به فرد شایسته بدهند.

 

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10503

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: