قلعه نویی: اشتباهات ۱۶ سال پیش را تکرار نخواهم کرد

سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: تا لحظه‌ای که هستیم باید به نحو احسن کار انجام بدهیم. نسبت به ۱۶ سال گذشته اشتباهاتی که داشتم را تکرار نمی‌کنم. من اینجا هستم که اگر یک دقیقه هم باشد به تیم ملی کمک کنم.

به گزارش پایگاه خبری گام و ورزش و به نقل از ایرنا، امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پیش از دیدار مقابل هنگ‌کنگ در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار داشت: قبل از هر چیزی تشکر ویژه از شیربچه‌های تیم نوجوانان دارم که با بازی‌های خوب‌شان واقعاً حماسه آفریدند و حتی باخت روز گذشته‌شان مقابل انگلیس غیرتمندانه بود و جا دارد از تک تک بازیکنان و حسین عبدی تشکر کنیم. به تیم هنگ‌کنگ و مربی‌شان که باتجربه است، خوش‌آمد می‌گویم. درست است که هنگ‌کنگ در رنکینگ صدوپنجاهم دنیا قرار دارد، ولی در رده‌های پایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در بازی‌های آسیایی هانگژو در رده زیر ۲۳ سال تا چهار تیم پایانی راه یافتند.

وی افزود: بازیکنان هنگ‌کنگ دفاع فشرده را خیلی خوب انجام می‌دهند و در ضدحمله هم خیلی قوی هستند. در بازی‌هایی که آنالیز کردیم دیدیم روی ضربات کاشته خوب کار می‌کنند. سه لژیونر و ۵ بازیکن دورگه دارند. ما دیروز به صورت نصف و نیمه تمرین تاکتیکی کردیم. مجبور شدیم لژیونرها را به دلیل خستگی کم کنیم. باید کارمان را که از فردا آغاز می‌شود با قدرت پیش ببریم. باید هم برای جام ملت‌ها و جام جهانی کارمان را خوب آغاز کنیم. به این بازی به چشم یک بازی مهم نگاه می‌کنیم و با تمام وجود این بازی را انجام می‌دهیم.

قلعه نویی درباره انتظارات از تیم ملی با حضور او گفت: مهمترین کاری که کردیم مدیریت تیمی بود و مجموعه را یکدل کردیم. مجموعه‌ای موفق است که یکدل باشد. تیم‌هایی که یکدل نبودند، نتیجه مطلوبی نگرفتند. یکی از ایرادات تیم ملی این بود که ملی‌پوشان آنطور که باید و شاید متحد نبودند، ولی در شش ماه گذشته این کار مهم را انجام دادیم و در کنار آن در بحث فنی تغییر نگرش در بخش هجومی داشتیم.

وی افزود: ما نسل خوبی در تیم ملی داریم. اتفاقاً جلسه خوب و خودمانی با بازیکنان داشتیم و بچه‌ها تک تک صحبت کردند. همه هم‌قسم برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا و جام جهانی شدند و به آنها گفتم چه من باشم و چه نباشم توانایی موفقیت در دو مرحله از جام جهانی را دارند. با توجه به افزایش تیم‌ها در جام جهانی توقع از بازیکنان صعود فقط از یک مرحله نیست و از دو مرحله است.

سرمربی تیم ملی فوتبال در خصوص اینکه بازیکنان جوان لیگ چقدر امیدوار به حضور در جام ملت‌ها باشند، گفت: ۲ سنِ شناسنامه‌ای و فیزیکی وجود دارد. اگر از کریستین رونالدو آزمایش بگیرند شاید نزدیک به ۳۰ سال باشد. وقتی بازیکنی مثل احسان حاج صفی در ۳۳ سالگی می‌تواند در باشگاه‌های اروپا مقابل مارسی بازی کند، نشان می‌دهد می‌توانیم از تجارب گران‌بها در مدت کوتاه استفاده کنیم. این را در مورد حاج صفی و امید ابراهیمی می‌گویم که سن‌شان از بقیه بالاتر است.

قلعه‌نویی ادامه داد: با توجه به اینکه تقویم ما تا بازی‌های مقدماتی جام جهانی پُر است فقط می‌توانیم جوان‌ها را بیاوریم و عملکردشان را دایره ماتریکس ببینیم. من خاطره‌ای از یاسین سلمانی بگویم، او در تیم جوانان در اصفهان بود، مثل خود سردار آزمون که او را از جوانان به بزرگسالان آوردم. آزمون در کنار تیم بزرگسالان سپاهان حضور داشت، ولی در ترکیب اصلی کمتر به او بازی رسید. یاسین سلمانی را همراه تیم بزرگسالان آوردم و با اینکه در لیست‌مان نبود به او گفتم بیا ورزشگاه آزادی و چمن را ببین، چون آینده فوتبال مملکت هستی. خیلی بازیکنان را من آوردم، ولی چون نمی‌خواهم برای خودم تبلیغ کنم اسم نمی‌آورم. الان هم نگاه ویژه به بازیکنان جوان داریم. به‌عنوان مثال، محمد قربانی را آورده‌ایم که سعید عزت‌اللهی را ببیند، سعید سحرخیزان بازیکنانی مثل سردار آزمن و مهدی طارمی را ببیند که خودش به لحاظ انگیزشی خوب است. تقویم ما پُر است، ولی حتما نگاهی ویژه به جوانان داریم. از تیم ب در سال ۲۰۰۷ بالای ۸۰ درصدشان به تیم ملی بزرگسالان راه یافتند. خوشحالم نگاه مربیان تیم ملی به لیگ نیز خوب است، هم رصد می‌شود و هم بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. من به لیگ خیلی بیشتر اهمیت می‌دهم. سردار آزمون از کجا به اروپا رفت؟ او از ایران به اروپا رفت و مربیانش زحمت کشیدند. بنابراین، نگاه ویژه به جوان‌ها در لیگ خواهیم داشت.

با توجه به ۴۸ تیم شدن جام جهانی خیلی‌ها انتظار دارند تیم ملی ایران جزو ۱۶ تیم برتر جهان باشد. قلعه نویی در این خصوص گفت: من به دوره قبلی انتخابی جام جهانی اشاره کردم که مقابل بحرین و عراق نتیجه بسیار بدی گرفتیم. محور جلسه امروز ما این بود که زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد. به بچه‌ها گفتم اسم‌ها در زمین بازی نمی‌کنند و کیفیت است که آنها را متمایز می‌کند. باید با قدرت جلو برویم. مهم بازی‌های این مدلی است و در بازی‌های سخت‌تر بازیکنان خودشان انگیزه دارند ولی در این بازی‌ها بازیکنان باید بالا بروند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه پس از ۱۶ سال در رقابت‌های انتخابی جام جهانی سرمربی تیم ملی است، گفت: در آن دوره هم شرایط تیم ملی خوب نبود. تیم ملی ما در دو گروه به جان هم افتاده بودند و بعد از آن هم کمیته انتقالی بود که فقط تسویه حساب می‌کردند. آخوندی در یک جلسه‌ای به من گفت که روی شما معامله کردیم. بدون باخت جابجا شدم و این زدن‌ها سیاسی بود. از آخوندی هم اگر سوال کنید چرا از من حلالیت طلبیده به شما می‌گوید که این تسویه حساب بین صفایی فراهانی و علی آبادی بود. آمده‌ایم به تیم ملی کمک کنیم. با یکسری جوان و همکاران خوب یکسری آنالیز کردیم که به فیفا مقاله دادیم و از ما تشکر کردند. همکاران قوی‌ای داریم، گروه ما هر روز از ساعت ۱۰ تا بعد از ظهر هستند. بازی‌های لیگ و لژیونرها را آنالیز می‌کنند. کار ما مقطعی نیست و ما با تیم‌ها و پزشکان و مربیان ارتباط داریم. در طول هفته با خود بازیکنان هم ارتباط داریم. در مجموع تا لحظه‌ای که هستیم باید به نحو احسن کار انجام بدهیم. نسبت به ۱۶ سال گذشته اشتباهاتی که داشتم را تکرار نمی‌کنم. من اینجا هستم که اگر یک دقیقه هم باشد به تیم ملی کمک کنم.

قلعه‌نویی در پایان گفت: این بازیکنان در زمین سرباز وطن هستند. رفتار سردار در همین سه بازی گذشته را ببینید یا همین گلی که برای رم زد چقدر قشنگ بود. آنالیزی که از او کردیم از نظر دوندگی آمار بسیار خوبی دارد. شاید بازیکن با سرمربی‌ای که صداقت دارد در ابتدا به مشکل بربخورد اما بعدها می‌فهمد که دلیلش چه بود. ۷۰-۸۰ میلیون نگاه به پای این بازیکنان است. بازیکنان بزرگ خوبی داریم. خود سردار در این چند بازی‌ای که بودم حضور نداشته اما در دقایقی که بازی کرده با تمام وجودش بازی کرده است.

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10156

‍sepideh nouri

‍sepideh nouri

دارای سابقه بیش از ۱۸ سال خبرنگاری در رسانه های کشور/ دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشکده خبر و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبایی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: