چرا ویزای نیمی از تیم صادر نشد/ رئیس کمیته کشتی پیشکسوتان: عمدی در کار نبود

 

سمیه انصاری فر/

 

رقابت‌های کشتی آزاد پیشکسوتان جهان حدود یک ماه پیش از ۲۵ تا ۳۰ مهرماه در یونان برگزار شد. تیم کشتی پیشکسوتان ایران در دو رشته آزاد و فرنگی در این مسابقات شرکت کرد و با وجود اینکه با ترکیب کامل نتوانست به این مسابقات برود باز هم عملکرد مناسبی داشت و ۱۹ مدال کسب کرد. مساله مورد بحث در مورد این مسابقات، عدم اعزام نیمی از تیم به یونان و صادر نشدن روادید آن ها بود. حرف و حدیث هایی مبنی بر عمدی بودن این موضوع همچنان مطرح است. پایگاه خبری گام و ورزش در این خصوص گفت و گویی داشته با علی اکبر جیر سرایی رئیس کمیته پیشکسوتان کشتی ایران که در ادامه می خوانید.

 

در خصوص مسابقات جهانی یونان و نتایج تیم کشتی در دو گروه آزاد و فرنگی بگویید.

همه ساله مسابقات پیشکسوتان جهان در یک کشور برگزار می شود امسال نیز در شهر لوتراکی یونان در ۱۰۰ کیلومتری آتن برگزار شد. تیم ما در دو رشته آزاد و فرنگی در این رقابت ها شرکت کرد. در پایان این رقابت ها تیم آزاد کشورمان با کسب ۶ طلا ، ۳ نقره و ۴ برنز و تیم فرنگی با کسب ۲طلا، یک نقره و ۳ برنز در رشته فرنگی عملکرد خوبی داشتند.

 

یکی از مشکلاتی که تیم امسال همچون سال گذشته با آن رو به رو بود، مساله صدور روادید بود، در این خصوص که چرا تنها نیمی از تیم به این مسابقات رفت توضیح دهید.

مسابقات جهانی در ۵ گروه سنی و در ۶ وزن برگزار می شود، قرار بود تیم ما با ۸۰ نفر، ۳۵ کشتی گیر در رشته آزاد و ۳۵ کشتی گیر در رشته فرنگی، هرکدام با ۵ همراه،در این مسابقات حاضر شود. متاسفانه ویزای نیمی از تیم صادر نشد و تنها ویزای تعدادی از تیم که همراه داوران ۴۰ نفر می شدند صادر شد و تقریبا نیمی از تیم نتوانست در مسابقات حاضر شود. وزارت امورخارجه، وزارت ورزش، فدراسیون کشتی و کمیته پیشکسوتان برای صدور ویزای همه اعضای تیم بسیار تلاش کرد  با اتحادیه جهانی کشتی و سفارت یونان در این خصوص رایزنی داشتیم؛ ولی در نهایت ویزای نیمی از تیم صادر نشد.

 

دلیل صادر نشدن روادید چه بود؟شایعاتی در خصوص عمدی بودن این موضوع هنوز مطرح است.

دلیل این امر سختگیری های اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه شینگن در رابطه با صدور ویزا بود و تنها به تعداد محدودی ویزا داده می شود. این اتفاق تنها برای تیم ایران نیفتاد، تیم ترکیه و مصر نیز با همین مشکل رو به رو بود و با ترکیب کامل به این رقابت ها نیامد بنابراین هیچ عمدی از سوی کمیته پیشکسوتان یا فدراسیون در این خصوص نبوده است. همزمان با تیم پیشکسوتان، تیم کشتی امید نیز قرار بود به مسابقات آلبانی برود که روادید تیم امید نیز صادر نشد. وقتی فدراسیون کستی با همه قدرت و در اختیار داشتن رسانه نتواند کاری برای تیم امید کند همین که تیم پیشکسوتان توانسته با نیمی از ترکیب خود در مسابقات شرکت و مدال آوری کند نشان از توانمندی پیشکسوتان و کمیته پیشکسوتان دارد. بغیر از مسابقات جهانی سال گذشته در بلغارستان که به دلایل شرایط خاص آن مقطع نتوانستیم برای کل تیم ویزا بگیرم و مشکل امسال، در تمامی سال های گذشته در این مسابقات حضور پررنگی داشتیم.

 

برای مسابقات سال آینده چه برنامه ای دارید که با مواردی از این دست رو به رو نشوید.

سال آینده مسابقات پیشکسوتان در کشور کرواسی برگزار می شود و چون این کشور در حوزه شینگن قرار ندارد ما مشکلات کمتری در حوزه دریافت ویزا خواهیم داشت. از همین حالا با اتکا به تجربیات و توانمندی ها در تلاش هستیم تا با هماهنگی فدراسیون تیم برای سال آینده کامل به مسابقات اعزام شود.

 

درخصوص مسائل فنی تیم از جمله کادر فنی تصمیم گیری شده است؟ آیا شاهد تغییراتی خواهیم بود؟

تیم پیشکسوتان تازه از مسابقات برگشته و هنوز در جهت مسائل فنی برای آن تصمیم گیری نشده است؛ اما به طور قطع کادر فنی تغییر خواهد کرد.

 

گفتنی است سید علی اکبر حیدری و رشید فرهادی بعنوان مربی و علی اکبر جیرسرایی و علیرضا رحمتی بعنوان سرپرست در این مسابقات حضور داشتند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://gamovarzesh.ir/?p=10286

سمیه انصاری

سمیه انصاری

بیش از 15 سال سابقه خبرنگاری در حوزه فرهنگ و ورزش/ دریافت جوایز متعدد از جشنواره های مختلف مطبوعات/ نویسنده فعال در حوزه ادبیات

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: